De eerste dagen in Växjö! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Liddy Eichhorn - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Växjö! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Liddy Eichhorn - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Växjö!

Door: Liddy Eichhorn

Blijf op de hoogte en volg Liddy

19 Januari 2015 | Zweden, Växjö

Lieve allemaal,

Hierbij mijn eerste reisverslag vanuit Zweden :)
Afgelopen vrijdag was het dan zover, op naar Växjö om daar een half jaar te gaan studeren! Na een vlucht van maarliefst 1 heel uur kwamen Jeanne en ik in Växjö aan. Op het vliegveld werden we opgehaald door de VIS (dit is een organisatie voor internationale studenten). Dit was maar goed ook, gezien onze grote hoeveelheid bagage (45 kilo per persoon is toch best een heel gesjouw.. :P). De studenten van VIS brachten ons, met nog 6 andere studenten die ook bij ons in het vliegtuig zaten, naar de universiteit. Daar moesten we ons inschrijven en aanmelden. Vervolgens werden we met busjes naar ons nieuwe appartement gebracht! Dit was allemaal erg goed geregeld en verliep echt super voorspoedig.

Onze kamer is dikke prima, we hebben een eigen keuken en een eigen badkamer en het ziet er allemaal erg verzorgd en netjes uit! Helaas hadden we geen dekens in ons appartement... Matthias (de Zweedse buddy van Jeanne) kon wel dekens voor ons regelen zei hij. We spraken af bij een supermarkt om hem te 'meeten', zo konden we samen onze dekens ophalen bij een vriendin van hem. De supermarkt was voor ons ongeveer 15 minuten lopen. Daar aangekomen wees Matthias ons de weg naar die vriendin waarvan wij dekens konden lenen. Gedurende onze wandeling kwamen we steeds dichter en dichter bij het gebouw waar wij zelf wonen. Achteraf bleek dat het meisje waarvan wij dekens konden lenen praktisch boven ons woont, in het zelfde gebouw! Haha, dit was dus een wandeling voor niets, maar we hebben wel dekens gefikst! En ach, je moet er iets voor over hebben om warm te blijven 's nachts...

Zaterdag hadden we een introductiedag op de universiteit. Dit was allemaal prima, maar het duurde erg lang, er waren een beetje te veel sprekers. De rector, iemand van het schrijfcentrum, iemand van het exchange office en zelfs de politie kwam langs. 's Avonds hebben we met een aantal internationale studenten gegeten (Lauren uit Belgie, Benthe uit Duitsland, Fabian uit Duitsland, Jeanne en ik). Toen we klaar waren met eten besloten we de afwas te gaan doen. Op dat moment kwamen we erachter dat we helemaal geen afwasmiddel of iets in die richting hadden.... Dat werd dus afwassen met Nivea douchegel! Ik kan je vertellen, dit is geen groot succes ;) Don't try this at home!

's Avonds zijn we de stad in gegaan om met nog meer Erasmusstudenten (allemaal internationals) wat te gaan drinken. Hier hebben we weer nieuwe mensen ontmoet vanuit allerlei landen: Frankrijk, Duitsland, Turkije, Italie en ga zo maar door.

Dit alles hebben we tot nu toe te voet gedaan, omdat we nog geen fiets hadden, dus mijn beenspieren worden goed getraind hier!

Zondag hadden we een tour door Växjö, georganiseerd door Zweedse studenten die toerisme studeren. Daarna zijn we met z'n alle met de bus naar 'City Gross' gegaan, dit is soort warenhuis. Hier konden we eindelijk al onze eigen spullen kopen (extra handdoeken, extra beddengoed, dekens, kussens, een badmat, wasmiddel etc.).

Ook hebben we hier onze eerste 'FIKA' gedaan. Fika is iets typisch Zweeds. Je gaat dan met je vrienden ergens koffie drinken en pakt er wat lekkers bij, gebak, muffins etc. Ook hier hebben we weer nieuwe mensen ontmoet.
's Avonds hebben Jeanne en ik onszelf een hernia bezorgd doordat we dachten dat het slimmer was om 'grootverpakkingen' in de supermarkt te kopen (1 kilo Zweedse gehaktballen, een grote pak vissticks, een kiloverpakking hamburgers etc..). Prijstechnisch gezien was dit zeker slimmer, want vlees is hier erg duur, maar wellicht hadden we onze grote hoeveelheid boodschappen moeten verdelen over een aantal keer...
Dan hadden we nu in ieder geval geen nek-rugspierpijn gehad. 's Avonds hebben we gechilled bij ons thuis met een aantal Nederlanders. Heerlijk, even niet denken over hoe je dingen in het Engels moet zeggen.

Vandaag hebben we ons eerste college gehad op de uni. Dit viel allemaal nog heel erg mee omdat het alleen een korte introductie was. In Nederland worden hier geen college's voor georganiseerd, omdat je deze informatie allemaal terug kunt lezen in de 'cursushandleiding'. Hier in Zweden plannen ze er blijkbaar hele college's voor. Nou dikke prima, lekker een middag vrij en weer was het tijd voor een FIKA, dit keer op de uni.

Vandaag heb ik ook een fiets gekocht op de uni, dus nu hoef ik niet meer telkens 25 minuten naar de uni te lopen, dit scheelt veel tijd en is zoiezo chiller voor je benen ;) Hahaha.

Dat was het dan weer voor nu!
Heel veel groetjes vanuit Zweden!!

Liddy

PS. sorry voor de eventuele spelfouten, maar typen op een Zweeds toetsenbord is echt mega irritant!

• 26 Januari 2015 - 19:07

Mieke Manders:

Zo te horen hebje het goed naar de zin.
    Het is vandaag 25 jan. Er is er een jarig, hoera, maa k er een mooie dag van.
    Je zult het vandaag ook wel met je nieuwe vrienden vieren.
    Groetjes jan en Mieke

• 31 Januari 2015 - 16:12

Liddy Eichhorn:

Dankjewel Jan en Mieke!!
    Dat klopt, ik heb het heel erg naar mijn zin :) Ik heb nu ook foto's toegevoegd!
    Mijn verjaardag heb ik goed gevierd hier!

Liefs,

• 28 Februari 2015 - 20:06

Janske:

Ha Liddy,

Alles goed..... zo te horen!! Leuke verhalen. Al veel beleefd.
    Hier in city Heeze ook alles goed.
    Vanavond naar pap's feestje. Als ik me niet vergis is Bert nu bij jou.
    Veel plezier samen. Tot horens.

xx Janske